Vývinová psychológia

 - študuje zmeny v správaní človeka a jeho prežívanie v čase

 

Vývin : duševný – proces psych. zmien, ktoré sa realizujú v určitom čase, psychika človeka sa stále 
 mení.
Zmeny:
  • kvantitatívne – zmeny vo veľkosti, sile človeka, objem, rozsah 
  •  kvalitatívne – niektoré vlastnosti človeka zanikajú a vznikajú nové zmeny v 
 detskej reči. 
 
 Duševný vývin je celistvý proces, v ktorom sa vyvíja celý organizmus. S postupom 
 veku sa vývin spomaľuje.
 
determinátny
  • biologické determinanty – dôležité vlohy, štruktúra nervovej sústavy, telesný 
 rast, znenie organizmu, činnosť žliaz s vnútornou sekréciou, biologické potreby, 
 dedičnosť, 
  •  vonkajšie determinanty – prostredie, vlastná aktivita človeka,sociálne prostredie

 

Rozdelenie : 
• vnútromaternicové obdobie 
• novorodenecké obdobie od narodenia /1-2 mesiace/
• dojčenské obdobie /2 mesiac-1rok/ 
• obdobie batoľaťa 
• predškolský vek 
• vstup dieťaťa do školy a školská zrelosť 
• obdobie dospievania /10-15 rok/ 
• obdobie adolescencie /15-22 rok/ 
• obdobie dospelosti – skorá, stredná, neskorá /22-60 rok/ 
• staroba /60-65 rok/ - smrť
 
VNÚTROMATERNICOVÉ OBDOBIE 
Poznáme 3 vývinové fázy maternicového obdobia : 
 
1. zárodočná – začína sa oplodnením a končí umiestnením zigoty v sliznici maternice /asi 1 
týždeň po oplodnení vajíčka. Má 0,01 mm. Hmota v ňom obsahuje polku chromozónov. 
Prebieha tu delenie a množenie buniek. Vytvorí sa spojenie s krvným obehom matky. 
 
2. embrionálna – počuť už prvý úder srdiečka /koniec 3 týždňa/. Má rýchly vývin a tvorbu orgá –           
nov /kostrová, obehová, nervová, vylučovacia, tráviaca, pľúca/. Embryo pláva v plodovej vode 
a vykazuje veľkú aktivitu. Na konci 2. mesiaca fáza je spojená s pohybmi. Dieťa už vtedy 
reaguje. Objavuje sa kopanie, plod je vtedy najcitlivejší. 
 
3. fetálna – začína sa 12.týždňom a končí pôrodom. Dieťa sa hýbe. Orgány sa zdokonaľujú, dieťa 
sa hýbe a je možné rozlíšiť stav dieťatka. Dajú sa spoznať reakcie plodu. Reaguje na zvuk, 
tlak, bolesť. Plod si vyhľadáva najpohodlnejšiu polohu v brušku. Existuje už interakcia 
s matkou. Odporúča sa, aby sa matka s ním rozprávala. Závažné sú zmeny prostredia matky. 
Môže ho často poškodiť. Je to príčinou 80% vrodených chýb. 
Najkritickejší je 15-70 deň od počatia. Čím skôr vývinová porucha vzniká, tým je porucha 
závažnejšia. 
 Mozog je najcitlivejší. Pôsobia naň vplyvy : 
chemické – cigarety, alkohol, drogy, lieky..... 
fyzikálne – rengén, vibrácie, silné zvuky, ožarovanie..... 
biologické – životospráva, príliš vysoký vek rodičov..... 
psychické – stresy..... 
 
NOVORODENECKÉ OBDOBIE 
 
Začína sa pôrodom a končí, keď dieťa je fyzicky zdatné podmienkam /1-2 mesiac/. Je schopné 
ovládať prostredie. Dieťa spí 20 hodín denne. 
 Novorodenec reaguje na väčšinu podnetov pohybom. Je vybavený množstvom reflexov. Reflexy sú 
spoločné pre novorodenca, aj pre dospelých. 
normálne reflexy – sací, uchopový 
nepodmienené reflexy – sú dôležité , tak sa novorodenec prispôsobuje novým podmienkam 
 Obranné schopnosti ostávajú, niektoré zmiznú. U novorodenca vznikajú učením podmienené reflexy 
Najskôr v potravovej oblasti. 
 Novorodenec dokáže zrakom odlíšiť hĺbku a reaguje obrannou reakciou na pohyb. Dokáže vyhľadá- 
vať to, čo mu je príjemné, vyhýba sa nepríjemnému. Vnímanie novorodenca je do 30 cm. Pozitívne 
reaguje na hlas matky. Pri dotyku vyvíja plazivý pohyb, vyvíja prvé základy sociálnych interakcií 
/novorodenec na tele matky/. 
 Každý človek by mal veľmi citlivo reagovať na správanie novorodenca. Nemali by sme na neho 
šušľať, pozor na výrazy tváre. Rodičovské správanie by malo byť zosúladené so správaním 
novorodenca. Dochádza do súladu pri kŕmení, kúpaní, prebaľovaní, komunikovaní. Keď dieťa plače, 
túži po sociálnom kontakte. Stačí ho položiť k sebe do postele a chytiť ho za ruku. 
Matka by si mala zvyknúť na rytmus dieťaťa a primerane reagovať. Dieťa od začiatku potrebuje 
osobu, ktorá sa mu venuje. Matku v nutnom prípade môže nahradiť iná osoba, ale len jedna! 
 Kvalita skorých interakcií je rozhodujúca vo vzťahu rodičmi a pre vývin seba ponímania dieťaťa 
v neskoršom veku. Treba, aby sa dieťa naučilo nadväzovať sociálne kontakty. Dieťa by malo prežívať 
pocit bezpečia a pocit, že svet okolo neho je zrozumiteľný. 
 Novorodenec reaguje na cudzích ľudí plačom. Matka by sa mala s dieťaťom rozprávať stále nahlas. 
 
DOJČENSKÉ OBDOBIE 
 
 Toto obdobie sa začína od 1-2 mesiacov až po 1 rok. Dieťa začne rásť, priberať. 
 Vyvíjajú sa pohyby nôh a hmatové pocity poskytujú prvé informácie o svete. 
Okolo 3.mesiaca má spevnenú hlavičku, pozoruje predmety, ľudí, všetko berie, odhadzuje. Dieťa 
vykonáva pohyb smerom k predmetu. Rozpoznáva osoby, objavuje sa farebné vnímanie /páčia sa mu 
ostré farby/. Okolo 4.-5.mesiaca sedí oporou, od 6.mesiaca bez opory. Manipuluje s predmetom, 
rozlišuje tóny, vníma melódiu, rytmus. 
 Okolo 9.mesiaca sa samo posadí, s oporou sa postaví, vníma aj malé detaily a objavuje vzťahy 
medzi predmetmi. Hovorí prvé slovká. 
 V 1.roku už má chodiť s oporou, rozumieť slovám, používať známe prostriedky za nových okolností. 
Dojča je predvetové obdobie /používa slová, ale nespája ich do viet/. Napodobňuje a chápe význam 
niektorých slov. Je tu nadviazanosť na matku. 
 
OBDOBIE BATOĽAŤA 
 
 Toto obdobie trvá od 1 roku až po 3 rok. Hlavnou činnosťou je hra. 
 Dieťa už chodí samostatne, ale tá chôdza je ešte neistá. Istejšia začína až pri konci. Dieťa lezie.
Keď ide zo schodov, musí sa držať, dokáže už ako 2-ročné komunikovať. 
 
 1.rok = hovorí, samo pre seba si rozpráva, samo si odpovedá, pýta sa, objavujú sa gestá – ukazuje. 
Vie si uvedomiť, to čo ono a tak sa rozvíja reč. 
 Dieťa dokáže už pomáhať pri obliekaní, má sa vedieť najesť lyžičkou, zaobchádzať s hrnčekom, učí 
sa dodržiavať osobnú čistotu. 
 
 2.rok = chápe symbolický význam slov, rozumie väčšiemu počtu slov, dokáže používať už aj vety 
/200-300 slov pozná/. Dieťa vie, že každá vec má svoje meno a preto sa pýta „čo je to“. Začína už 
slová spájať. Koncom tohto roku by sa malo samo pýtať na wc. Horšie je, keď sa nie pri hre počurá. 
Dieťa sa zdokonaľuje pri stolovaní. Má vedieť, že si má pred jedlom umyť ruky, čistiť zuby, česať sa... 
Tu nastáva vývin. 
 
 3.rok = používa 1.osobu /ja/, ale vývin reči je individuálny. Niekedy dieťa ešte nehovorí o sebe, ale 
preto, že keď robí, tak rodičia hovoria /pozri čo on robí/, a tak si tiež niekedy hovorí aj v 3.osobe.
 Dieťa v tomto období začína objavovať všetko nové, používa známe veci v nových situáciách. 
Dokáže mať náhly vzhľad do neznámej situácie. Niekedy napodobňuje nejaký model. Môže to byť aj 
model, ktorý nie je tam prítomný. Treba dávať pozor, čo pred dieťaťom hovoríme a robíme, lebo rýchlo 
si všetko zapamätá. Tu fungujú všetky zložky pamäte – zapamätanie, vybavovanie, vštepovanie
Pamäť u detí je veľmi konkrétna. Sú tu prvé prejavy fantázie. Funguje tu personifikácia – dieťa oživuje 
neživé predmety a dáva mu ľudské vlastnosti. Používa slová založených na nepodstatných 
vlastnostiach. Vytvára si primitívne úsudky, a to symbolické myslenie sa prejavuje tak, že dieťa napr.
kŕmi bábiku guličkami. Začína tvoriť súvetia, komunikuje. Má veľkú potrebu pohybu a činnosti, 
spoločenského kontaktu. 
 
 Citová stránka – dieťa je silná závislosť od matky. Keď je dieťa odlúčené od matky, nastáva 
separačná úzkosť = najprv protestuje, kročí, volá, plače, potom nastáva fáza odpútavania sa a potom 
sa môže pripútať k niekomu inému, kto je pri ňom. Také reakcie u detí sú prirodzené. To dieťa má 
vtedy pozitívny fakt k matke. Dieťa dokáže sledovať vytýčený cieľ, ale aj voliť prostriedky. Vie zvoliť aj 
medzi rôznymi motívmi a začína si uvedomovať svoje „ja“. 
 Ku koncu 3.roka nastáva obdobie vzdoru – uvedomovanie si samostatnosti. Dieťa hodí sa o zem, 
vymáha si niečo čo nemôže a chce to dostať. Dieťa treba ignorovať, ak si niečo vymáha a chce to za 
každú cenu /v obchode, ak niečo chce/. 
 Keď je dlhé odlúčenie od matky, môže dôjsť k narušeniu vzťahu. Dieťa akoby a vracia k nižšej 
úrovni návykov, čo malo predtým utvorené. Receptom býva hra, činnosť. Tu hra mu pomôže prekonať 
separáciu. Prevládajú rolové hry. Dieťa to ma odkukané, samo zohráva rolu dieťaťa a očakáva na svoje prejavy 
odpoveď.
 
DIEŤA PREDŠKOLSKÉHO VEKU 
 
- je to vek od 3-4 rokov do 6-7 roku. Je to obdobie, kde dominuje hra – hlavná činnosť = rolové hry, 
pozerajú rozprávky, konštrukčné hry, hry pravidlami. 
 
Telesný vývin : zrastá funkcia nervovej sústavy, keď si dieťa vie samo vystačiť – samoobsluha. 
 Rozhoduje sa, ktorá ruka bude, či pravá alebo ľavá. Sú ľudia, ktorí vedia pekne písať aj ľavou rukou 
aj pravou rukou. Niekto robí iba ľavou rukou niektoré činnosti a ostatné pravou rukou. 
 Vzrastá citlivosť analyzátorov. Pre toto dieťa je najdôležitejšia farba a tvar predmetov. Sú to tie
predmety, ktoré najviac používa. Začína sa rozvíjať úmysel – má pozornosť, pamätá si úmyselne. 
 Zapamätá si na základe farebnosti, podľa tvarov, polohy, vzrastá rozsah – zapamätá si viac 
predmetov. Keď je citovo podfarbené, zapamätá si viac. 
 Rastie záujem o hovorenú reč – dieťa vie básničky, pesničky. Reč slúži k regulácii správania. Dieťa
rozpráva, čo robí. Začína pomáhať doma, má vzťahy už aj v materskej škôlke, čiže vzťahy aj mimo 
domova. Narastá slovná zásoba, zo začiatku vie 300 – 400 slov. Koncom obdobia nastáva zásoba 3 
500 – 4 000 slov a viac. Dievčatá sú ukecanejšie. Koncom obdobia sa treba započúvať, a ak je 
potrebná pomoc, tak treba ísť za logopédom /poruchy reči/. Dieťa si rozvíja reč, často je tam úplný 
monológ, nielenže si komentuje, ale rozpráva sa napr. s bábikou, priateľom, ktorý tam nie je. 
 Intenzívny rozvoj rozumových schopností – rozvíja sa z predpojmovej úrovni do názorného 
myslenia.
 
Citový vývin : rozvíja sa sociálna aktivita dieťaťa – vzťahy k ľuďom sa začínajú. Vyvíja sa sociálna 
kontrola a a vnútorná orientácia, ktorá sa preberá od rodičov, učí sa podľa uznávaných noriem 
spoločnosti. Dokáže sa správať podľa príkazov a zákazov. Dieťa so osvojuje sociálne role – vzorce 
správania, postoj k rodičom, od malých detí zo škôlky /od pani učiteľky/. 
 
Sociálny vývin : ide pomaličky a závisí od množstva kontaktov. Od vzájomných vzťahov závisí citový 
vývin, či bude dieťa sociálne alebo prosociálne – závisí od skúseností. 
 
VSTUP DIEŤAŤA DO ŠKOLY 
 
 Každé dieťa by malo chodiť do materskej škôlky. Už vie, čo a od neho očakáva. Dieťa sa dokáže 
sústrediť. Neobsedí v kľude. Znaky neprispôsobovania sú – plač, neposednosť, vyrušovanie, 
hyperaktívne dieťa.../ 
 Keď ide do školy skôr, môže byť neúspešné, veľmi to zlé strávia a majú strach ísť do školy alebo sú
ustaté. Príprava dieťaťa doma nemá trvať dlhšie ako hodinu, no niekedy ho rodičia nútia. Vtedy 
a objavujú problémy – niečo ho bolí, vyhovára sa. Dieťa je niekedy nezrelé pre školu. Dieťa musí 
vedieť, keď ide do školy. aby bolo zrelé. 
 
Po fyzickej stránke : musí byť prirodzená hmotnosť, postava, končatiny predĺžené, hlava už nepripadá 
väčšia. 
 Vyvíja sa jemná motorika pre písanie. Malo by nakresliť krúžky, štvorčeky, domčeky, trojuholníky, 
autá, ľudí /kresba by mala mať detaily – vtedy je zrelé/. U detí, keď je zlé prostredie, tak nakreslia
zvláštne postavičky. Je treba vizuálna motorická koordinácia reči. 
 
Určitá zrelosť poznávacích procesov : treba vedieť, či dieťa je schopné učiť sa /nie len na výsledok 
učenia, ale aj spôsob ako ten výsledok dokáže/. Chápe svet realistickejšie. Dieťa prestáva byť závislé, 
malo by vedieť čakať. Začína logicky uvažovať. 
 
 Vnímanie je také, že dieťa si vyberá, čomu bude venovať pozornosť. Ešte stále je fantázia, le už 
realistickejšie. Dieťa sa má vedieť sústrediť, mala by sa rozvíjať pamäť, a to mechanická a logická. 
 
Zrelosť po stránke citovej, motivačnej a sociálnej : malo by vedieť dokončiť úlohu, malo by byť 
samostatné, nemala by byť závislosť od rodičov. Dieťa je aktívne a bez opory, vie samo podriaďovať 
sa, nájsť si miesto u ostatných detí. 
 
Testy školskej zrelosti : musí byť vizuálna motorická schopnosť, jemná motorika, schopnosť diferenco- 
vať, pamäť, pozornosť, rozumové schopnosti, rozvoj reči. 
 
Vývin po stránke citovej a sociálnej : dieťa musí rozlíšiť základné farby – tu sa zúčastňuje psychológ, 
pedagóg, niekedy logopéd, pediater. Ak dieťa nie je zrelé do školy, tak odklad môže byť iba 1 rok, ak 
je predpoklad, že dieťa za ten 1 rok všetko dobehne. Ak nie, dieťa ide do prípravnej triedy. Niekedy 
sa stáva, že učiteľku veľmi uznávajú, no netrvá to dlho, len v 1. triede /ani rodičia nemajú pravdu, len p. 
učiteľka/. 
 
MLADŠÍ ŠKOLSKÝ VEK 
 
 Dieťa má zvládnuť tieto vývinové úlohy : vytvoriť zodpovedajúce motorické zručnosti /písanie, 
čítanie, počítanie.../, má i vytvoriť celkový postoj k sebe, vzťahy a postoj k rovesníkom a sociálnym 
skupinám. Tu sa vyvíja svedomie a morálka a dieťa si začína vytvárať systém hodnôt. Hlavnou 
činnosťou je učenie a nie hr. Ak sa hrajú, tak sú to hry s pravidlami. Školák je zameraný na to, čo je
a ako to je. Zaujíma sa o knihy, dáva prednosť realistickým knižkám a vo vzťahu je veľmi aktívny, chce
všetko preskúmať. 
 
Telesný vývin : mení sa pomer tela a nôh, kostra je mäkká a pružná, končí sa asifikácia, rast je 
plynulý, dozrievajú vnútorné orgány a vplyv majú žľazy. Rastie už trvalejší chrup. Dieťa potrebuje spať 
9 – 10 hodín. Zlepšuje a hrubá a jemná motorika, koordinácia. 
 
Poznávacie procesy
 
Zmyslové vnímanie = závisí od kvality podnetov, kde to dieťa žije.
 
Predstavivosť – predstavy sú názorné, silne citovo zafarbené. Vyrovnávajú a vnemovým obrazom. 
Fantázia – je živá, pretvárajú tu ešte detské klamstvá = omfabulácie. Dieťa nevie čo je pravda a čo 
nie. Rozvíja sa pamäť, ale mimo vôľová pamäť. Prebieha čoraz častejšie na základe logického 
myslenia. Dieťa sa učí chápať. 
 
Citový vývin : dieťa sa začína báť konkrétnych /reálnych/ vecí. Keď sa dostanú do konfliktov, rieši sa 
to agresiou. 
Rozvíjajú sa vyššie city.
 Deti majú zmysel pre zodpovednosť. Formuje sa tu aj vzťah k práci. Objavujú sa prvé kritické 
výhrady /9-10 rok/. Vstupujú do vzťahu medzi sebou /skupinka chlapci a dievčatá/. Skupinky sú 
z jedného pohlavia. 
 Deti sú veľmi citlivé na spravodlivosť a na tresty. Učiteľ keď ich trestá, má zdôvodniť začo a prečo. 
 Dieťa svoje správanie ešte stále modeluje podľa rodičov, ale aj podľa učiteľov a spolužiakov. 
 Rastie schopnosť seba regulácie – vie potlačiť niektoré svoje city, dokáže skrývať čo i myslí. 
 
Sociálny vývin : dieťa si uvedomuje, že dokáže potlačiť svoje city pred ostatnými, ale pred sebou nie. 
 Pre vývin vôle je dôležitá dôsledná výchova – pozitívne vzory.  
 Vnútorná kontrola nie je ešte pevná. Je potrebná podpora. S týmto súvisí aj vývin morálneho 
vedomia a konania.
 
VEK PUBERTY – STARŠÍ ŠKOLSKÝ VEK 
 
 Je to obdobie dospievania. Prvými známkami pohlavného dozrievania končí sa obdobie pohlavnou 
zrelosťou. / 11 - 12 rok –- 15 - 16 rok / 
 
Charakteristika : znakom dospievania sú disproporcie, disharmónia – zrýchľuje sa telesný rast do 
výšky, hmotnosť, predlžujú sa končatiny. Sú tu pohlavné rozdiely už značné. Menia sa organové 
funkcie. Pohlavné žľazy začínajú svoju činnosť. Sú nešikovní, majú tvrdé pohyby. Urýchľuje sa rast 
orgánov a tkanív, ku koncu už rast nie je taký prudký. 
Zlepšuje sa koordinácia, zmysel pre rovnováhu, menia a črty tváre. Znižuje sa schopnosť ovládať telo. 
 
Psychická stránka : 
 
Vnímanie – sa mení na analytické – rozlišuje detaily, je presnejšie, cieľavedomé, pozorovanie, 
predmetom pozorovania a stáva vlastná osoba. 
Pamäť – sa kvalitatívne mení, prevláda logické zapamätanie, vzrastá slovná pamäť 
Pozornosť – koncentrácia je biedna. Zámerná pozornosť už by mala dosahovať. Rastie rozsah 
pozornosti a schopnosť prenášať pozornosť. 
Fantázia – je živá a bohatá 
Reč – sa obohacuje, rastie slovná zásoba, vyjadrovanie je niekedy drsné, hlasité, strieda sa 
uvravenosť, je schopný sa učiť už na základe logického myslenia. Rastie myslenie, dokáže symbolicky 
myslieť, aplikuje dosť logických operácií. Myslenie je veľmi kritické, je dosť nespokojný, robí unáhlené 
závery. Je kritický, hlavne ku dospelým.
Citový vývin : je uvoľňovanie od rodiny a uniknúť od rodiny. Niektorý rodič núti dieťa samostatnosti, iný 
ho viaže na seba. ale dieťa s ním manipuluje, kritizuje ho. Odmieta rodičovskú kontrolu. Má potrebu 
zaradiť sa k rovesníkom. Objavujú sa prvé lásky.
 Potreby – byť uznávaný, akceptovaný, komformity /prispôsobiť sa/, pohybu, ale to všetko ovplyvňuje 
prostredie, kde žije. Objavuje sa vplyv rodičov, ale aj skôr kamarátov. Niektorí si vyberajú zlé vzory – 
vandalizmus, drogy, alkohol... . 
Vôľa – dokážu prekonávať prekážky, plniť povinnosti, ale treba chcieť. Objavuje a aj záujem 
o budúce povolanie. Voľbu povolania ovplyvňuje – niekto riadi podľa vlastného želania, skôr je vplyv 
rodičov. Môže mať určité želanie, ale predstavy sú iné : podľa kamarátov a o úsilie sa realizovať.
 
ADOLESCENCIA 
 
 Je to 16, 17 rok –- 21, 22 rok. Tu už dochádza k upokojeniu, čiže už dozrieva po stránke telesnej 
a psychickej, ale zdôrazdňujú sa tu aj osobnostné rozdiely. Stavia si ciele, vstupujú do zamestnania, zbierajú
životné skúsenosti.
 
Skorá dospelosť : 
• vyberie si povolanie 
• voľba životného partnera 
• osamostatňuje sa a prechádza na seba kontrolu 
• je samostatný v rozhodovaní 
• nadobúda citovú rovnováhu 
• dokáže objektívne riešiť situácie 
• dokáže riešiť problémy 
• myslenie je samostatné 
• má utvorený svetonázor 
• má životný cieľ
 
Telesný vývin : vzrastá výkonnosť a vytrvalosť. Dokáže ovládať sexuálny pud. Objavujú sa tu kultúrne záujmy, 
zvýrazňujú sa talenty. Má záujem o spoločenské dianie. Pri rozhodovaní je odvážnejší .
Dokáže prekonávať prekážky. Vzťah k sebe je sebazdokonateľnejší. Usiluje sa, 
aby poznal sám seba. Niekedy má však problém s kompromisom. 
 Formuje sa, či bude veriaci alebo nie. Dôležitý je životný štýl, ale stále je od štýlu dospelých odlišný. 
Zúčastňuje sa už spoločenského života. Osobnosť sa rozvíja. 
 
Sociálne vzťahy : medzi dospelým sa utvára vzťah vzájomného rešpektovania. Neznáša však 
autoritatívnosť, iróniu, podceňovanie, hrubé zaobchádzanie... . Vzťahy k druhému pohlaviu sa 
prehlbujú. Vznikajú manželstvá. Sú aj partnerstvá, ktoré sú založené na priateľstve z ekonomických 
dôvodov. 
 
DOSPELOSŤ 
 
- je to najdlhšie obdobie 
 
Delíme ho na 3 fázy : 
1. skorá: 20/22 – 25 
2. stredná: 26 – 45 
3. neskorá: 46 – 65 
 
Skorá dospelosť : má schopnosť reprodukovať svoj druh. Už je tu samostatnosť a zodpovednosť. 
Upevnila sa tu identita človeka. Identifikuje sa s rolou dospelého. Má svoje ciele. Niektorí už majú 
založenú rodinu a deti. Väčšina pracuje. 
 
Z psychického hľadiska : 
 Zdokonaľuje sa analyticko – syntetická činnosť analyzátorov, zlepšuje sa vnímanie. Po citovej 
stránke človek je zrelý – rovnováha, upokojenie, umiernenosť v prejavoch. Človek sa stáva 
vyhranenou osobnosťou. 
 
Stredná dospelosť : objavuje sa upevňovanie identity, proces pokračuje. Je to vrchol procesu, života. 
Je to rovnováha medzi procesom evolúcie a involúcie. 
 
Po fyzickej stránke
 Je stále výkonný. Pamäť mu pomaly slabne ale slovno – logická nie. U niektorých upadajú sexuálne 
záujmy. Ku koncu stredného obdobia dochádza k novej integrácii – deti odchádzajú z domova. 
 Človek v dospelosti je zrelý, nezávislý. Priateľstvá sú širšie. Vie, na čo má a na čo nie. 
 
Výkonná profesia
 Je tu motivácia hmotná, a to pomáhať ľuďom alebo realizovať svoje schopnosti v povolaní. Vo 
voľnom čase sa zaoberá rôznymi aktivitami. 
 
Neskorá dospelosť : je to prechodné obdobie – bilancovanie. Človek sa obracia do seba. Klesá 
výkonnosť, spomaľujú sa základné funkcie. U žien nastáva klimaktérium – problémy so sexom. Svaly 
strácajú pružnosť, koža schne – je to individuálne. Nastáva zmena v mozgových a miechových 
cievach. U mužov sa zvyšuje sexuálny pud. Uvažujú reálnejšie, objektívnejšie, hlbšie – ľudia sú 
tolerantnejší. 
 Skleróza – pamäť sa oslabuje. Nastáva zmena v dennom režime.  
 
STAROBA 
 
Starnutie je jav podmienený činiteľmi : 
• biologické 
• dedičnosť 
• ekologické /životné prostredie/ 
• sociálne prostredie 
 Znamená ubúdanie síl, zanikanie určitých vlastností. Človek už nie je prispôsobivý. Kompenzuje 
ubúdanie síl inými činnosťami. 
 60 – 65 starnutie 
 70 – 75 staroba 
 
Telesný vývin
Dochádza k atrofii svalstva, spomaľuje sa látková výmena, znižuje a hmotnosť, koža stráca pružnosť, 
má vrásky, zmenšuje sa dĺžka kostry a kosti sú jemnejšie. Zhoršuje sa kvalita zubov, svalová hmota 
sa zmenšuje, zhoršuje sa činnosť srdca, pľúc, obličiek, zhoršuje sa krvný obeh, kornatejú cievy, tlak 
sa zvyšuje, znižuje sa činnosť zmyslových orgánov. Potrebuje častejšie oddych. 
 
Psychické vnemy
Zhoršuje sa orientácia, pamäť, zrak, sluch. Bežné veci zabúda. Niečo nové si ťažko pamätá a to staré 
si uchováva. Má problém si spomenúť napr. čo robil. Spomienky sú už niekedy skreslené.
Inteligencia sa znižuje. Znížená je aj schopnosť prispôsobiť sa. Je pomalší. Keď rieši
problém, tak to stráca hĺbku. Niekedy aj myslenie stráca logiku. Je kritický. 
 
Sociálne vzťahy:
Niekedy žijú u svojich detí. Vychádzajú spolu dobre alebo ho dajú do domova dôchodcov. No 
niekedy domov dôchodcov zle znášajú,tí ktorí sú tam daní proti svojej vôli.
Starý človek má aj nové sociálne role – rola starého rodiča, prarodiča. Sociálne zariadenie závisí od 
aktivity duševnej, fyzickej a od záujmov. Udržiavanie priateľských vzťahov je problém. Niekedy 
pomáhajú pri výchove vnúčat a pravnúčat, ale nemajú sa stavať aktívne ku výchove. Dobré je, keď sú 
otvorení voči všetkému. Dôležitá je schopnosť tešiť sa z nových vecí.